2012. július 20., péntek

A kalligráfián az arányok

A kalligráfiának az esztétika a lényege. Másod sorban lényeges a szöveg jentése.
Az esztétikát több minden alkotó elem idézi elő, együttesen. Ez a vonások szépsége, a tus színének árnyalata, a papír, amire festjük a jeleket, vamint a papíron való elhelyezés.
A fenti képen láthtja, hogy mik az elsődleges pontok, amiket figyelembe kell venni az elhelyezést illetőleg.
Vegyünk egy 4 kanjis szöveget.
Ha a pecsétet rányomjuk, akkor annak, pontosan hova is kell kerülnie? Ez nálam sokáig nagy dilemma volt. Aztán egy kalligráfus ismerősöm segítségével ez a fény is kigyúlt.
A pecsétet mindig bal oldalra nyomjuk, a szöveg alsó harmadához. ①
Ha azonban kettő pecsétet használunk ②akkor a két pecsét köze, az egész kép alsó egy harmadánál van.
Gyakori, hogy a pecséteken túl kanjikkal kiírjuk a nevünket, vagy rövidîtését ③, de gykori, hogy a dátum kerül a helyére.
Ezzel azonban az a baj, hogy megborul a kép egyensúlya, és mintha elhúzná az egész festményt.
Emiatt lehet tenni kiegészítő pecsétet a kép jobb oldalára, fentre, az első írásjel közepe körülre. ④
Ez alá is kerülhet egy-két írásjel ⑤ ami lehet akár egy teljesen más szöveg, vagy ha egy régi írásjellel írtuk (csont írás/ bronz írás/ pecsét írás) akkor az is oda kerülhet.
Ha a fő szöveg kaisho, gyouso, vagy soushoban íródott akkor a névnek, vagy dátumnak, esetleg a jobb oldali pecsét alá került szövegnek a stílusának is, ugyanannak kell lennie. Vagyis ha a szöveg gyors írásban ( gyoushoban íródott) akkor a névnek is, és minden szövegnek gyoushoban kell lennie.

飛多書道